Sunday, July 13, 2008

2.2 Masjid Kuala Dulang Masjid Tertua Tanah Jelebu

Satu ketika, kira-kira pada abad ke-16 masihi, Dato’ Gamboh (Raja Khatib) dan Dato’ Nika dari Pagar Ruyong Minangkabau keluar ziarah untuk mengislamkan penduduk asli (tempatan) Ulu Pahang dan kawasan-kawasan sekitarnya dalam jajahan Kesultanan Johor Lama. Setelah mendapat izin dari Sultan Johor, Raja Khatib mengembara mengikut jalan Laut China Selatan, mudik di sungai Pahang, menyusur Sungai Teriang, lalu sampai ke tanah Jelebu.

Di tempat bernama Juntai dia turun dari perahunya dan berdiri di atas hamparan pasir di tebing sungai (kini Kampung Pasir Panggil) lalu melaungkan azan menyeru orang di situ memeluk Islam. Orang yang menyahut seruan Raja Khatib telah ikut mudik ke hulu sungai (kini meliputi Kampung-kampung dari Juntai, Petasih, Pergai, Solok Temoi, Peradong, Kuala Pah, Simpang Gelami, Relai, Kampai, Chenor, Jelin dan Bandar Tinggi) hingga sampai ke Kuala Lumut (kini Kampung Jelebu Tengah/Pekan Kuala Klawang). Di Kuala Lumut ia berjumpa Waris Biduanda Tua, seorang perempuan bernama Moyang Angsa dan mengislamkannya.

Di Kuala Dulang yang dianggap kawasan keramat di tanah Jelebu (kini dikenali tebing sungai Kampung Peninjau) Raja Khatib dan Dato’ Nika mendirikan sebuah bangsal beratap ijuk sebagai tempat berteduh dan markas mengajar orang-orang biduanda di sekitar kawasan itu mendalami ilmu Islam.

Bangsal beratap ijuk ini mempunyai kisah yang penuh misteri kerana berlaku kehadiran dulang berisi sajian makanan yang tidak diketahui siapa menghidangkannya. Walau seramai mana pun jemaah yang hadir untuk belajar tentang agama Islam di bangsal itu, makanan yang sedia terhidang itu sentiasa cukup untuk semua jemaah tanpa perlu ditambah. Kejadian ini berlarutan sehinggalah Raja Khatib telah habis mudik sehingga jauh ke Ulu Jelebu (kini meliputi Kampung-kampung Chepam, Guntong, Bukit, Kelembang dan Ulu Jelebu) dan seluruh kawasan Ulu Kelawang (kini meliputi Kampung-kampung Batu Piatu, Binjai, Tembon, Kemin, Tanjong, Jambatan Serong, Lalang, Batu Serambai, Batu Seremban, Renal, Bukit, Pengenting, Tanjong Berangan, Tanjong Chacha, Kelaka, Sg. Gunong Daun, Rambai Baris, Batu Tangga dan Ulu Kelawang), dan telah mengislamkan orang-orang biduanda di seluruh kawasan tersebut.

Menurut orang tua-tua tanah Jelebu, Bangsal Beratap Ijuk itulah bangunan asal Masjid Kuala Dulang yang merupakan masjid tertua di Tanah Jelebu. Ia diasaskan oleh Ulamak terbilang Raja Khatib dan Dato’ Nika iaitu zaman awal Islam tersebar di tanah Jelebu ini. Tapaknya terletak di atas tebing sungai Kampung Peninjau, kira-kira lima kilometer dari Pekan Kuala Klawang, Jelebu, Negeri Sembilan.

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Im interested to visit the mosque, to fulfil someone's wish. But ive never been to Jelebu b4 and i come from this side of NS. May i hv a contact no of anyone who can guide me there?

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Im interested to visit the mosque, to fulfil someone's wish. But ive never been to Jelebu b4 and i come from this side of NS. May i hv a contact no of anyone who can guide me there?

Anonymous said...

im living near tht place and I need to investigate the mosque regarding to my pt3 subject :)