Tuesday, July 15, 2008

4. Munculnya Keturunan Biduanda Waris Undang

Semasa pemerintahan Batin Galang II (Jenang Singa Raja Setia) diadakan perjumpaan antara orang Biduanda Waris (orang Melayu Jelebu hasil perkahwinan campur anak-anak dara Biduanda Asli dengan orang Minangkabau sejak zaman pemerintahan Batin Terjali hingga Batin Galang) dengan orang Melayu Minangkabau (khusus untuk orang Minangkabau yang datang ke Jelebu zaman pasca pemerintahan Batin Galang) di Bukit Galenggang lalu mereka membuat persetiaan. Kedua-dua belah pihak telah bersetujui diletakkan dua benda:

i. Sesikat pisang dan kain sarung.
ii. Daun setawar dan kulit terap.


Orang-orang Biduanda Sasilah (Biduanda Waris Batin) telah disuruh memilih antara dua benda itu.

Biduanda yang perempuan memilih pisang dan kain sarung, lalu mereka memeluk agama Islam. Susur-galur keturunan ini terus tinggal di kampung-kampung di seluruh tanah Jelebu.

Tetapi Biduanda yang lelakinya telah berkeras memilih daun setawar dan kulit terap dan mereka tidak mahu memeluk Islam, lalu balik ke tempat asal mereka di bukit-bukit di seluruh tanah Jelebu. Keturunan Biduanda Lelaki Sasilah hingga kini ada juga lagi hidup berasingan mengikut kesusilaan mereka sendiri.

Beberapa lama kemudian pemerintahan Batin Jenang Singa Raja Setia diganti oleh anak perempuannya yang bernama Angsa (terkenal dengan gelaran Moyang Angsa) dari keturunan Biduanda Perempuan Sasilah yang beragama Islam, kini dikenali Biduanda Waris Undang.

No comments: