Sunday, July 20, 2008

6. Terembo Diturun Pada Waris Menyandang

Orang Melayu Minangkabau lebih pandai daripada orang Biduanda, maka dapatlah mereka kembangkan adat-istiadat Minangkabau tanpa pertumpahan darah, peperangan dan paksaan, melainkan dengan perundingan, persetiaan dan persemendaan mengikut ajaran Dato’ Perpatih dengan dasar tak merosakkan rakyat Jelebu. Mengikut adat ini sebelah pihak perempuan mewarisi apa-apa jawatan dalam adat Perpatih dan menjadi amalan dalam pentadbiran adat. Ia mula dikuatkuasakan pada zaman Dato’ Gombak menjawat jawatan Batin.

Selepas Dato’ Gombak, jawatan Batin Jelebu diwarisi perut (keturunan) Moyang Angsa bernama Moyang Acheh. Seperti ibunya, Moyang Acheh juga bersuamikan orang kenamaan dari Pagaruyong bernama Dato’ Mentunggang, lalu dilantik menjadi Penghulu Jelebu.

Ibu saudara Moyang Acheh (adik Moyang Angsa) berkahwin dengan orang Jelebu, maka darinyalah turun jurai jawatan yang dipusakai olah Waris Biduanda Sasilah. Kawasan kediaman mereka meliputi Ulu Teriang hingga Gunung Hantu.

Sungguhpun adat dan luak-luak itu asalnya dibawa dari tanah Minangkabau, tapi pertumbuhannya dalam Luak Jelebu berlainan mengikut keadaan dan perkembangan zaman.

Orang bergelar dan bernama dalam adat diterima dan disegani orang ramai (rakyat), maka tugas mereka menyebar adat diterima rakyat dengan senang hati.

Menurut kata adat: Ada hak masing-masing umpama hak sawah ado lopaknya macam buah durian ado ruangnya. Terembo (Kata-kata adat) diturunkan kepada orang yang layak menyandang pusaka, iaitu dengan kata-kata lisan sahaja.

Kata-kata adat dianggap pedoman yang baik hingga dijadikan kata perbilangan yang selalu dilafazkan: Tak lapok dek hujan, tak lekang dek panas; ada alam adalah adat.

No comments: