Monday, July 14, 2008

3. Asas Sempadan Tanah Jelebu

Batin muda Lambung Setia Raja dan Menterinya Shah Alam Raja Sehari mengembara lagi dari Kuala Dulang hingga ke Ulu Teriang (kini meliputi Kampung-kampung Larong, Mengkan, Pianggu, Petaling, Pecah Mantin, Teriang Tengah, Sepam, Durian Gasing, Chenderak, Gagu dan Seperi) mencari tempat yang lebih baik dan bersesuaian dengan mereka. Di situlah mereka membuka tanah. Batin Lambung Setia Raja mengubah nama menjadi Batin Maha Gelang.

Orang Biduanda Waris telah berkembang biak. Susur galur keturunan Batin Maha Gelang dikenali sebagai Biduanda Waris Batin (sasilah raja yang memerintah). Susur galur keturunan Menteri Shah Alam Raja Sehari dikenali sebagai Biduanda Waris Menteri (penasihat raja yang memerintah).

Sempadan tanah Jelebu untuk mereka bangunkan telah terlebih dahulu ditandakan oleh Batin Tua Terjali di Gunung Pertemuan seperti berikut:

i. Sempadan di antara Jelebu dengan Johol (kini dalam Daerah Kuala Pilah) ialah tempat bernama Leban Besi, Batu Berinding Lantak dan Temiang Tumpat.

ii. Sempadan di antara Jelebu dengan Semujong (kini Daerah Seremban) ialah tempat bernama Semambu Serumpun dan Nibong Tengah Air Bukit Tangga.

iii. Sempadan di antara Jelebu dengan Kelang (kini Negeri Selangor Darul Ehsan) ialah tempat bernama Lembah Bergoyang, Pulau Bersila dan Genting Piras.

iv. Sempadan di antara Jelebu dengan Pahang (kini Negeri Pahang Darul Makmur) pula ialah Merbau Seratus, Meranti Sembilan dan Bukit Batu Bulan.


Setelah ditanda semua batu sempadan itu, dan dimasyhurkan keseluruh tanah Jelebu maka Batin Maha Gelang melantik Jenang Singa Raja Setia menggantikannya menjadi Batin Jelebu. Beberapa lama kemudian Batin Jenang Singa Raja diganti pula oleh anak perempuannya yang bernama Moyang Angsa.

No comments: